Tak, wszystkie gminy mogą uczestniczyć w II naborze.
-
Nabór wniosków POPC 3.1 drugi konkurs
Nie ma takiego ograniczenia, każda gmina może wziąć udział w projekcie.
Tak, w każdym województwie obligatoryjny jest udział minimum 40% gmin.
Tak, zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej niezbędne jest zawarcie umów partnerskich lub pozyskanie deklaracji udziału w projekcie od gmin uczestniczących w projekcie, a następnie załączenie ich do wniosku o dofinansowanie.
Jeżeli dana gmina będzie współpracować w charakterze partnera w rozumieniu art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 powinna zawrzeć z wnioskodawcą umowę partnerstwa (załącznik nr 8 do Regulaminu konkursu).
Jeżeli gmina nie będzie partnerem w rozumieniu ustawy – powinna podpisać deklarację udziału w projekcie (zał. nr 7 do Regulaminu konkursu).
Jednocześnie, jeśli przed 25.04.2017 r. wnioskodawca podpisał z gminami porozumienia o współpracy – będą one honorowane w ramach naboru na równi z deklaracjami i powinny zostać załączone do wniosku o dofinansowanie.
Organizacje pozarządowe mogą być zarówno wnioskodawcami jak i partnerami w projekcie.
Nie zwalnia to jednak z obowiązku nawiązania współpracy z gminami, gdyż na podstawie deklaracji udziału w projekcie będzie potwierdzone spełnienie kryterium dotyczące objęcia wsparciem wymaganej liczby gmin.
W związku ze zmianą w dokumentacji konkursowej i rezygnacją z podpisywania porozumień o współpracy między wnioskodawcą a gminami, w przypadku złożenia przez gminę deklaracji udziału w projekcie nie będzie ona występowała jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków, a wkład własny w formie rzeczowej będzie wnoszonych na podstawie rozdziału 6.10 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, zgodnie z którym wkład własny niepieniężny powinien być wnoszony przez beneficjenta ze składników jego majątku lub z majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte we wniosku o dofinansowanie, lub w postaci świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy.
Partnerami mogą być jednostki samorządu terytorialnego na każdym szczeblu – tzn. zarówno gminy, powiatu jak i województwa. Jeśli będą partnerami – należy z nimi zawrzeć umowy partnerstwa.
Nie, zawarcie umowy partnerskiej z województwem/powiatem nie oznacza pozyskania konkretnych gmin do współpracy i tym samym spełnienia kryterium. Konieczne jest nawiązanie współpracy z poszczególnym gminami i pozyskanie od nich deklaracji udziału w projekcie.
Wnioskodawcą/partnerem jest instytucja prowadząca działalność w zakresie uniwersytetu trzeciego wieku.
W związku z tym, tą instytucją będzie uczelnia, która w celu potwierdzenia kwalifikowalności powinna załączyć dokumenty potwierdzające działanie w jej strukturze UTW.
Będzie ważna, jeśli osoba podpisująca porozumienie dysponuje odpowiednim pełnomocnictwem/upoważnieniem do reprezentowania Gminy.
Nie, IOK nie wymaga załączania do wniosku pełnomocnictwa od osób podpisujących deklaracje ze strony gminy.
Zgodnie ze Szczegółowym opisem osi priorytetowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 wnioskodawcami w konkursie mogą być:
- organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817),
- JST oraz ich związki i stowarzyszenia,
- instytucje prowadzące działalność w zakresie uniwersytetów trzeciego wieku,
- partnerstwa pomiędzy powyższymi podmiotami.
W związku z tym, przedsiębiorstwa z branży IT oraz firmy działające w celu osiągnięcia zysku, nie mieszczą się w tym katalogu i nie mogą występować jako wnioskodawca/partner w projekcie.
Tak, obszarem realizacji projektu są wyłącznie gminy, które podpisały deklaracje i są wskazane w pkt. 8 wniosku o dofinansowanie Miejsce realizacji projektu.
Tak, każda gmina może podpisać deklaracje udziału w kilku projektach. Ostatecznie do dofinansowania w danym województwie może zostać wybrany tylko jeden projekt – ten, który spełnił kryteria formalne i merytoryczne oraz uzyskał najwyższą liczbę punktów w danym województwie.
Tak, kryterium musi spełniać partnerstwo jako całość, nie jest wymagane spełnienie wymogu oddzielnie przez wszystkich członków partnerstwa.
W celu potwierdzenia wymaganego doświadczenia możliwe będzie wzięcie pod uwagę tylko osób, które w trwających projektach ukończyły cykl szkoleń zgodnie z zaplanowaną dla nich ścieżką. Czyli, jeśli na dzień 22 września 2016 r. trwał projekt i osoby w nim uczestniczące nadal nie zakończyły swojego udziału, to nie powinny być brane pod uwagę jako osoby przeszkolone.
Ponadto, zgodnie z kryterium „Przedmiotem badania jest czy wnioskodawca na dzień 22 września 2016 r. prowadził działalność przez okres co najmniej 1 roku kalendarzowego (decyduje data rejestracji) i do tego czasu realizował projekt/projekty/szkolenia/kursy/warsztaty o łącznej wartości nie mniejszej niż 1,5 mln zł dotyczące rozwoju kompetencji cyfrowych (…)”.
W związku z tym, że kryterium nie wskazuje wprost, że muszą to być projekty zrealizowane – uznajemy, że wartość projektów trwających na dzień 22 września 2016 r. będzie uwzględniona w ocenie kryterium.
Wskazane w kryteriach wartości w zakresie liczby przeszkolonych osób oraz kwoty projektów powinny zostać osiągnięte w okresie od dnia rozpoczęcia działalności danego wnioskodawcy do dnia 22.09.2016 r. Jednocześnie na dzień 22.09.2016 r. wnioskodawca powinien prowadzić działalność przez okres co najmniej jednego roku kalendarzowego.
Zgodnie z przedstawioną przez Państwa informację realizowany projekt obejmował szkolenia z zakresu obsługi komputera dla osób z grupy 50+, w związku z czym możecie Państwo brać go pod uwagę, pod warunkiem, że do 22 września zakończyły się szkolenia osób z grupy 50+.
Jeżeli do 22 września przeszkolonych zostało mniej osób (np. 1 grupa uczestników) należy brać pod uwagę tylko te osoby.
Zgodnie z kryterium brane są pod uwagę projekty/warsztaty/kursy „dotyczące rozwoju kompetencji cyfrowych obejmujące co najmniej szkolenie osób z grupy 50+”. Czyli fakt, że biorą udział też osoby z innych grup wiekowych nie jest przeszkodą do uwzględnienia projektu w doświadczeniu wnioskodawcy.
Zgodnie z opisem kryterium weryfikacji podlega czy wnioskodawca dysponuje potencjałem kadrowym i technicznym umożliwiającym prawidłową realizację projektu w odniesieniu do zaplanowanych działań. W szczególności weryfikacji podlega doświadczenie i kompetencje kadry trenerskiej, którą dysponuje wnioskodawca.
W związku z powyższym, przy ocenie tego kryterium weryfikowany będzie obecnie (czyli na dzień składania wniosku o dofinansowanie) posiadany potencjał kadrowy, w szczególności stanowiska/osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę. Można także podać stanowiska trwale współpracujące z wnioskodawcą – jeżeli w Państwa opinii stanowiska współpracujące na podstawie np. umów cywilno-prawnych przyczyniają się do budowania potencjału jednostki.
Osoby, które obecnie nie są pracownikami lub współpracownikami wnioskodawcy, nie będą mogły zostać zaliczone do potencjału wnioskodawcy. Przykładowo, jeśli nie zatrudniają Państwo obecnie trenerów i dopiero w przypadku uzyskania dofinansowania planujecie Państwo zaangażowanie nowych osób do realizacji działań w projekcie, takie osoby nie powinny być wskazane jako potencjał, którym w danym momencie dysponuje wnioskodawca.
Wnioskodawca nie przedkłada wraz wnioskiem o dofinansowanie dokumentów potwierdzających kompetencje trenerów. Informacja na temat potencjału kadrowego wnioskodawcy, który będzie zaangażowany w realizację projektu, rozumianego jako zespół ludzi i ich zakres czynności wykonywanych w ramach realizacji projektu oraz doświadczenie, jest umieszczana w pkt. 6 wniosku o dofinansowanie projektu. Nie jest zalecane wskazywanie nazwisk konkretnych osób, z wyjątkiem sytuacji, gdy są to osoby zatrudnione na umowę o prace u wnioskodawcy i będą oddelegowane do pracy w projekcie.
W przypadku zatrudniania trenerów w oparciu o umowy cywilnoprawne konieczny będzie wybór tych osób zgodnie z rozdziałem 6.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Udział osób w wieku 65+ jest obowiązkowy zgodnie z zapisami kryteriów określonych dla konkursu
Jednocześnie dokumentacji konkursowej nie wykluczają wprost udziału osób z innych grup wiekowych niż osoby w wieku 65+. Jednakże ich uczestnictwo w działaniach projektowych powinno być uzasadnione z punktu widzenia założeń projektu i przyczyniać się do realizacji jego celów. Zapisy złożonego wniosku o dofinansowanie w tym zakresie będą podlegać ocenie przez ekspertów w przypadku przekazania wniosku do oceny merytorycznej.
Dodatkowo informuję, że za udział osób poniżej 65. roku życia nie są przyznawane dodatkowe punkty w kryterium merytorycznym punktowanym nr 1.
Proporcje udziału kobiet, mężczyzn, osób niepełnosprawnych nie są określone w dokumentacji konkursowej. Decyzja w tym zakresie należy do wnioskodawcy. Jednocześnie we wniosku o dofinansowanie wnioskodawca uzasadnia przyjęte wartości docelowe wskaźników.
Co do zasady działania w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa nie mają charakteru rozwijania konkretnych kompetencji zawodowych określonych grup zawodowych. Celem projektów powinno być rozwijanie różnych kompetencji wskazanych w taksonomii kompetencji cyfrowych wykorzystywanych we wszystkich sferach życia. Natomiast przeszkolenie urzędników pod kątem obsługi np. konkretnych programów wykorzystywanych w danym urzędzie nie wpisuje się w założenia tego konkursu. Ponadto, rekrutacja w projekcie powinna mieć charakter otwarty, a nie być skierowana wyłącznie do danej grupy zawodowej.
Nie, osoby w wieku 50-64 lata nie są punktowane w konkursie, a ich udział w projekcie jest fakultatywny. Obowiązkowy jest udział osób powyżej 65 roku życia, a dodatkowo za każde 25 osób powyżej wymaganego minimum przyznawany jest 1 pkt. Wskaźniki projektu są wykazywane w podziale na grupy wiekowe.
Tak, liczba uczestników wskazana we wniosku o dofinansowanie, a w szczególności w części dotyczącej wskaźników nie może być wyższa, niż liczba osób zadeklarowanych przez gminy. Optymalnym rozwiązaniem jest gdy obie te wartości są równe.
Wartość wskaźników produktu musi mieć odzwierciedlenie w porozumieniach z gminami. Nie jest właściwą sytuacja, gdy gminy zadeklarowały łącznie 1000 osób, a wartość wskaźnika produktu to 1200. Jednocześnie dane wskazane przez gminy również powinny być realne. Zaplanowanie nierealnych (zawyżonych) wartości wskaźnika dotyczącego liczby osób planowanych do objęcia wsparciem może skutkować brakiem możliwości zrealizowania projektu w zakresie określonym we wniosku o dofinansowanie.
Dopuszczalna jest sytuacja, że wartość wskaźnika rezultatu „Liczba osób, które nabyły lub rozwinęły kompetencje cyfrowe w wyniku udzielonego wsparcia- osoby w wieku pow. 65 lat” będzie niższa od wartości wskaźnika produktu „Liczba osób objętych działaniami szkoleniowymi w zakresie korzystania z Internetu (w tym z e-usług) – osoby w wieku pow. 65 lat”.
Wartość docelowa wskaźnika rezultatu powinna zostać uzasadniona przez wnioskodawcę i podlega ocenie na etapie oceny merytorycznej.
Jako osobę z danej gminy należy przyjąć osobę mieszkającą w danej gminie zgodnie z art. 25 kodeksu cywilnego: Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Czyli do projektu mogą zostać zrekrutowane osoby mieszkające w danej gminie (np. na podstawie pisemnego oświadczenia danej osoby).
Udział w projekcie z działania 3.1 POPC nie wyklucza z udziału w innych projektach/programach operacyjnych i odwrotnie.
Wnioskodawca powinien wybrać co najmniej 2 dowolne taksonomie a w ich ramach wybrane funkcjonalne kompetencje cyfrowe. Dokumentacja nie wymaga wprost zrealizowania wszystkich punktów z danej taksonomii. Państwa zadaniem jest pokazanie, jakie 2 taksonomie są brane pod uwagę i jakie działania z tego obszaru są realizowane. Jednocześnie zakres szkoleń oraz kompetencji podlega ocenie przez eksperta na etapie oceny merytorycznej.
SZOOP jest dokumentem bardziej ogólnym niż warunki poszczególnych konkursów, które mogą się różnić ze względu na ich przedmiot czy specyfikę grupy docelowej. Zgodnie z przytoczonym fragmentem Standardu…, w obecnym konkursie rekomendowana podstawowa forma szkoleń to szkolenia stacjonarne.
Co do zasady szkolenia e-learningowe nie są kosztem niekwalifikowalnym lecz w przypadku skorzystania z tej formy w obecnym konkursie należy to odpowiednio uzasadnić. Przyjęte rozwiązanie będzie podlegało ocenie eksperta na etapie oceny merytorycznej.
W Standardzie kompetencji cyfrowych osób objętych szkoleniem w ramach projektu, nie została określona długość spotkania, nie zdefiniowano też czy będą to godziny zegarowe czy lekcyjne. Decyzja w tym zakresie należy do wnioskodawcy, ważne jest, aby podać te informacje we wniosku o dofinansowanie. Ponadto, częstotliwość prowadzenia zajęć powinna zostać dostosowania do oczekiwań i możliwości grupy docelowej. Niemniej jednak rekomendujemy, aby w jednym dniu zostało zorganizowane jedno spotkanie.
Maksymalny poziom dofinansowania jest inny dla każdego województwa i został wskazany w Szczegółowym opisie osi priorytetowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, stanowiącym zał. nr 1 do Regulaminu konkursu.
Tak, sale udostępniane przez gminy mogą stanowić wkład rzeczowy na warunkach opisanych w Zasadach kwalifikowania wydatków w ramach działania 3.1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Tak, taki wymóg został opisany w rozdziale 3.7 Zasadach kwalifikowania wydatków w ramach działania 3.1 Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Tak, wysokość wkładu własnego jest weryfikowana dla całego projektu. Nie ma wymogu, aby wszystkie podmioty uczestniczące w realizacji projektu wnosiły wkład własny. Rozwiązania w tym zakresie powinny być regulowane w porozumieniach z gminami.
W przypadku realizacji działań ww. miejscach możliwe jest rozliczenie np. poprzez wykazanie kosztów eksploatacji lub kosztów wynajmu sal (na podstawie cenników za wynajem stosowanych w tych placówkach).
Tak, w konkursie dopuszczalny jest zakup niezbędnego sprzętu teleinformatycznego, związanego z prowadzeniem działań szkoleniowych, obejmującego komputer stacjonarny lub przenośny, tablet, projektor multimedialny, drukarkę oraz inne niezbędne narzędzia służące jako pomoce dydaktyczne, w wysokości nieprzekraczającej łącznie 25% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach działania 3.1 Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, stanowiącymi załącznik nr 10 do Regulaminu konkursu w ramach działań animacyjnych kwalifikowalne są wydatki związane z:
- wynajmem sali i sprzętu;
- cateringiem;
- dojazdami animatorów oraz uczestników;
- zakupem lub wytworzeniem oraz dostarczeniem materiałów dydaktycznych;
Kwalifikowalne są wydatki wyłącznie na takie działania szkoleniowe, które mają bezpośredni związek z prowadzonymi działaniami animacyjnymi w projekcie.
Do niekwalifikowalnych wydatków zalicza się wydatki poniesione na: wynagrodzenia animatorów, noclegi animatorów oraz uczestników, nagrody finansowe lub rzeczowe dla uczestników.
Pod tym pojęciem rozumiane są obie formy. Możecie Państwo zaplanować zarówno stronę informacyjno-promocyjną o projekcie jak i platformę wykorzystywaną do działań merytorycznych skierowanych do grupy docelowej.
Dokumentacja konkursowa dopuszcza zarówno zatrudnienie osoby, która jest obecnie pracownikiem wnioskodawcy lub zatrudnienie nowej osoby. Niemniej jednak potencjał wnioskodawcy rozumiany jest jako osoby w danym momencie (czyli w chwili składania wniosku o dofinansowanie) zatrudnione u wnioskodawcy lub z nim trwale współpracujące. Osoby, które obecnie nie są pracownikami lub współpracownikami wnioskodawcy a są planowane do zatrudnienia dopiero po uzyskaniu dofinansowania, nie będą mogły zostać zaliczone do potencjału wnioskodawcy. Co do zasady nie powinniście Państwo także zlecać firmie zewnętrznej usługi zarządzania projektem.
Koordynator, specjalista ds. obsługi projektu, specjalista ds. rekrutacji powinni zostać przypisani do kategorii „Zarządzanie projektem – personel”. Łączny limit w kategoriach „Zarządzanie projektem – personel” oraz „Zarządzanie projektem – pozostałe wydatki” nie może przekraczać 10% wydatków kwalifikowalnych.
Definicja personelu projektu została wprost wskazana w Zasadach oraz w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zgodnie z definicją personel projektu to osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują je osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione w rozumieniu sekcji 6.16.3 Wytycznych horyzontalnych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.) oraz wolontariuszy wykonujących świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W związku z tym, kadra zarządzająca również może stanowić personel projektu.
Wkład własny może być wniesiony w formie finansowej lub niepieniężnej (wkład rzeczowy). Zgodnie z Wytycznymi… wkład niepieniężny powinien być wnoszony przez beneficjenta ze składników jego majątku lub z majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa oraz zostanie to ujęte w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie, lub w postaci świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy.
Dopuszczalne jest wniesienie wkładu własnego w ramach kosztów zarządzania.
Nie, dokumentacja konkursowa nie przewiduje takiego kosztu/limitu.
Nie, taki taryfikator nie obowiązuje w konkursie. Wszystkie zaplanowane do poniesienia wydatki muszą być niezbędne do realizacji projektu, a stawki powinny być racjonalne i efektywne.
Katalog wydatków jest kwalifikowalnych jest wskazany w Zasadach…
Zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach działania 3.1 Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, wydatkiem kwalifikowalnym są koszty przygotowawcze, tj. niezbędne wydatki związane z przygotowaniem projektów, w wysokości nieprzekraczającej łącznie 1% wydatków kwalifikowalnych projektu, poniesione na przygotowanie dokumentów, których opracowanie jest niezbędne do przygotowania lub realizacji projektu, z wyjątkiem wypełnienia formularza wniosku o dofinansowanie, takich jak w szczególności:
- dokumentacja techniczna,
- dokumentacja przetargowa,
- koncepcja realizacji projektu.
Koszt przygotowania/wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Nie, w działaniu 3.1 nie występuje pomoc de minimis. Ponadto, sprzęt po zakończaniu projektu nie pozostaje u wnioskodawcy lecz powinien zostać przekazany do PIAP z terenu gmin, w których realizowany był projekt lub przekazany uczestnikom szkoleń.
Przypominamy także, iż wnioskodawcą partnerem mogą być organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817), czyli organizacje niedziałające w celu osiągnięcia zysku tzn. przekazujące dochody z działalności gospodarczej na cele statutowe.
Harmonogram należy przygotować zgodnie z opublikowanym wzorem (wydatki przedstawione na poziomie kategorii). Nie jest wymagane dodawanie w kategoriach poszczególnych wydatków
Dokumentacja konkursowa nie nakłada na wnioskodawcę formalnego obowiązku przygotowania takiej diagnozy i załączania jej do wniosku o dofinansowanie. Niemniej jednak w celu prawidłowego przygotowania założeń projektu, wnioskodawca powinien przeprowadzić taką analizę, aby właściwie oszacować liczebność grupy docelowej oraz zaplanować adekwatne do jej potrzeb działania.
Tak, scenariusze są załączane do wniosku o dofinansowanie, zgodnie z zapisami Standardu wymagań kompetencji cyfrowych osób objętych szkoleniem w ramach projektu.
Regulamin konkursu nie przewiduje podpisania wniosku za pośrednictwem profilu zaufanego. Wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny (czyli z certyfikatem) dla osoby/osób podpisujących wniosek.
Do decyzji wnioskodawcy należy czy scenariusze będą integralną częścią koncepcji czy będą to oddzielne dokumenty (pliki). W przypadku, gdy będą częścią koncepcji – ważne jest, aby było wyraźnie zaznaczone w treści, który element dokumentu stanowi scenariusz. Scenariusze mogą być zapisane zarówno w formacie PDF. jak i DOCX. Istotne jest, aby możliwe było przeszukiwanie treści dokumentu.
Na etapie aplikowania nie ma wymogu załączania dokumentów potwierdzających posiadanie środków finansowych na zapewnienie wkładu własnego. Koszty, które będą stanowiły wkład własny, są wykazywane we wniosku o dofinansowanie.
Jeżeli dany wydatek jest niezbędny do realizacji projektu i będzie faktycznie wykorzystywany powinien zostać wskazany jako wydatek, który składa się na wartość ogółem projektu, lecz jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Co do zasady, kategorią, do której należy przyporządkować wydatki poniesione na ekspertyzy, analizy, opracowania związane z celami projektu jest kategoria „Usługi zewnętrzne” (gdy będzie to zlecenie usługi firmie zewnętrznej) lub „Inne usługi personel” (gdy wykonanie raportu/analizy wykonane jest np. na podstawie umowy o dzieło).
Wydatki związane z zatrudnieniem specjalisty ds. ewaluacji powinny zostać przypisane do kosztów zarządzania projektem (wynagrodzenie – „zarządzanie projektem – personel”, podróże służbowe – „zarządzanie projektem – pozostałe wydatki”).
Okres trwałości wynika z art. 71 Rozporządzenia ogólnego (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17.12.2013 r.) oraz wzoru umowy o dofinansowanie dla działania 3.1 POPC i wynosi 3 lata w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw oraz 5 lat w przypadku pozostałych podmiotów. Należy pamiętać, że w przypadku działania 3.1 POPC 3 i 5-letni okres trwałości będzie miał zastosowanie jedynie w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych.