W związku ze zidentyfikowaniem występowania na niektórych obszarach podwójnych bądź potrójnych Punktów Adresowych przypisanych do tego samego adresu w ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie konkursowym o dofinansowanie realizacji projektów w ramach działania 1.1. „Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu o wysokich przepustowościach” w ramach I Osi priorytetowej POPC – „Powszechny dostęp do szybkiego internetu” (https://arch.cppc.gov.pl/programy/popc-2/po-polska-cyfrowa-1-1/nabor-wnioskow-popc-1-1/) , w celu zapewnienia spójności oceny, w uzgodnieniu z Instytucją Zarządzającą podjęto następujące działania.
Urząd Komunikacji Elektronicznej dokonał weryfikacji obszarów konkursowych w ww. zakresie, w wyniku której stwierdzono, iż kwestia „dublowania się PA” wynika z niedoskonałości baz adresowych, na których opierano się przy wyznaczaniu obszarów do interwencji. Aby zidentyfikować jak największą liczbę faktycznie istniejących adresów, Urząd Komunikacji Elektronicznej korzystał z wielu źródeł danych adresowych. Danymi, które służyły jako referencyjne źródło dla danych z SIIS były bazy państwowych rejestrów centralnych, to jest: bazy NOBC i REGON, prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny, baza PESEL, w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, baza PRG, prowadzona przez Centralny Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
W przypadku baz NOBC oraz PRG ten sam adres posiadał różny zapis, co wynikało w głównej mierze z różnej aktualności zbiorów danych (NOBC jest bazą bardziej aktualną). Zidentyfikowano przypadki, dla których zapisy tych samych adresów w bazach NOBC i PRG wskazywały różne miejscowości, w których dany adres się znajdował. Równocześnie współrzędne przyporządkowane dla Punktu Adresowego z PRG oraz Punktu Adresowego z NOBC mogły być zbliżone lub pokrywać się. Przykładowo: Garbówek 11 lub Garbów, ul. Garbówek 11, zgeokodowane w tym samym punkcie, jednak współrzędne różnią się nieznacznie.
Z tego powodu wystąpiła sytuacja, że jeden Punkt Adresowy może być zaprezentowany w danym obszarze do interwencji podwójnie.
Nowa lista Punktów Adresowych w ramach Listy obszarów interwencji z maksymalną kwotą wsparcia dla projektu na danym obszarze i intensywnością wsparcia dla projektu na danym obszarze, pozbawiona tzw. dubli zostanie opublikowana na stronie: https://arch.cppc.gov.pl/programy/popc-2/po-polska-cyfrowa-1-1/nabor-wnioskow-popc-1-1/ do dnia 4 grudnia br.
W celu zapewnienia porównywalności oceny, na etapie oceny merytorycznej, z chwilą stwierdzenia iż wnioskodawca do deklarowanego zasięgu, na danym obszarze wskazał „podwójne punkty adresowe” – wniosek taki zostanie zwrócony do wnioskodawcy w celu ponownego przeliczenia wraz ze wskazaniem, które Punkty Adresowe zostały ujęte w dokumentacji kilkakrotnie wskutek błędu. Zmiany w zakresie wniosku o dofinansowanie będą mogły dotyczyć tylko i wyłącznie wskazanego zakresu, tak aby każdy oceniany dla danego obszaru Wniosek o Dofinansowanie spełniał takie same kryteria. Wnioskodawca będzie zobowiązany, w terminie nieprzekraczającym 7 dni od dnia doręczenia wezwania, do wprowadzenia poprawek. Wnioski, które w wyznaczonym terminie nie zostaną poprawione lub uzupełnione w sposób prawidłowy, będą podlegać odrzuceniu. W przypadku, gdy wprowadzone do wniosku o dofinansowanie poprawki wykraczają poza zakres określony przez CPPC w doręczonym wezwaniu, wniosek o dofinansowanie również podlega odrzuceniu.
CPPC zwraca wszystkim potencjalnym wnioskodawcom szczególną uwagę, w trakcie projektowania sieci oraz przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej, na możliwość wystąpienia co najmniej podwójnych punktów adresowych. W przypadku stwierdzenia takiej rozbieżności, dany punkt adresowy zarówno w deklaracji zasięgu, wykazaniu wskaźnika, a także w kalkulacji kosztowo-przychodowej należy wskazać jako pojedynczy.