Szanowni Państwo,
w związku ze zgłaszanymi wątpliwościami wnioskodawców naboru nr POPC.03.01.00-IP.01-00-001/15 dla III osi priorytetowej „Cyfrowe kompetencje społeczeństwa”, Działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” dotyczącymi prawidłowości pozostawienia bez rozpatrzenia wniosków, w przypadku których wnioskodawcy nie uzupełnili wniosków zgodnie treścią wezwania do usunięcia braków formalnych oraz możliwości złożenia w ww. przypadkach środka odwoławczego, informujemy że CPPC wystąpiło o sporządzenie niezależnej ekspertyzy prawnej w przedmiocie możliwości wniesienia protestu od czynności pozostawienia wniosku o dofinansowanie bez rozpatrzenia oraz zgodności postanowień Regulaminu konkursu do naboru nr POPC.03.01.00-IP.01-00-001/15 dla III osi priorytetowej „Cyfrowe kompetencje społeczeństwa”, Działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 . Treść opinii sporządzonej przez prof. dra hab. Marka Chmaja radcę prawnego z Chmaj i wspólnicy sp. k. publikujemy w załączeniu. W związku z zawartymi w treści opinii konkluzjami tj.
- „Regulamin konkursu do naboru nr popc.03.01.00-ip.01-00-001/15 dla iii osi priorytetowej „cyfrowe kompetencje społeczeństwa”, działania 3.1 „działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” z dnia 18 maja 2016 r. Jest zgodny z przepisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. O zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
- Wnioskodawcy mają możliwość jednokrotnego uzupełnienia braków formalnych wniosku, w terminie 7 dni. Skuteczne uzupełnienie wniosku polega na wyeliminowaniu wszystkich braków formalnych, tak aby wniosek był kompletny i zgodny z dokumentacją konkursową.
- CPPC nie ma prawa ponownie wzywać do uzupełnienia braków formalnych. Takie działanie byłoby dyskryminujące w stosunku do wnioskodawców, którzy złożyli kompletne wnioski oraz sprzeczne z przepisami ustawy i zasadą równości określoną w art. 32 ust. 1 konstytucji.
- Nieuzupełnienie braków formalnych wniosku powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, na co nie przysługuje żaden środek odwoławczy.
- Protest przysługuje wyłącznie na negatywną ocenę w zakresie spełniania przez projekt kryteriów wyboru projektów.
- Pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia stanowi wyeliminowanie niekompletnego wniosku z postępowania konkursowego i nie jest równoznaczne z niespełnieniem kryteriów wyboru projektu”.
oraz zastrzeżeniem w treści eksperyzy:
„Odstąpienie od wskazanego wyżej działania [kolejnego wezwania wnioskodawców do uzupełnienia braków]możliwe byłoby ewentualnie tylko w jednym konkretnym przypadku. Otóż z uwagi na wezwanie wnioskodawców do merytorycznej zmiany wniosku w zakresie gmin, z którymi zawarły porozumienia, należałoby rozważyć kolejne wezwanie do uzupełnienia braków formalnych, jeśli wykazane zostanie, że nowe uchybienia powstały tylko i wyłącznie w związku z dokonaniem merytorycznej modyfikacji wniosku. Innymi słowy, jeżeli któryś z wnioskodawców w sposób właściwy usunął braki formalne wskazane w wezwaniu, a nowe uchybienia są następstwem tylko i wyłącznie merytorycznej zmiany wniosku, możliwe jest ponowne uzupełnienie takich braków. W takim wypadku stwierdzić można, że mamy tu do czynienia nie z kolejnymi uchybieniami, ale pierwszymi w „nowym” w danym zakresie wniosku. Wnioskodawcom takim wciąż przysługuje jednak prawo tylko jednokrotnego uzupełnienia braków formalnych”.
informujemy, że w przypadku wnioskodawców, którzy „poprawili wnioski zgodnie z treścią wezwania, a noweuchybienia powstały tylko i wyłącznie w związku z dokonaniem merytorycznej modyfikacji wniosku” CPPC dopuściło możliwość ponownego wezwania do usunięcia braków formalnych. Wnioskodawcy ci zostaną poinformowani indywidualnie.