W piątek 17 lutego 2017r. upłynął termin składania wniosków o dofinansowanie w konkursie z I Osi priorytetowej POPC – „Powszechny dostęp do szybkiego internetu” dla Działania 1.1 „Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu o wysokich przepustowościach”. Konkurs ten ogłoszony został 30 września 2016r., a jego ogłoszenie poprzedzone zostało kilkumiesięczną debatą z przedstawicielami rynku telekomunikacyjnego na forum Grupy Roboczej Sieci Szerokopasmowych przy Komitecie Monitorującym Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
W ramach konkursu wnioskodawcy złożyli do Centrum Projektów Polska Cyfrowa 144 wnioski o dofinansowanie na 67 obszary konkursowe. Oznacza to, że 85% obszarów konkursowych (67 z 79) zostało objętych aplikacjami konkursowymi wnioskodawców. Łączna wartość dofinansowania dostępnego dla beneficjentów drugiego konkursu na obszarach objętych wnioskami konkursowymi wynosi ponad 2 miliardy 657 milionów złotych. Minimalne zobowiązanie pokryciowe jakie należy zrealizować na poziomie 67 obszarów konkursowych objętych wnioskami to 888.949 gospodarstw domowych, które mają znaleźć się w zasięgu sieci NGA w wyniku interwencji finansowanej ze środków publicznych.
Dla porównania – w ramach pierwszego konkursu z I Osi priorytetowej, w którym wnioski składane były do końca lutego ubiegłego roku – wnioskodawcy złożyli aplikacje konkursowe na 154 spośród 229 obszarów konkursowych (tj. 67%), kwota udostępnionej im pomocy publicznej to 278 398 768 PLN, w ramach której zobowiązani są do zbudowania dostępowej infrastruktury szerokopasmowej do 127.354 punktów adresowych.
Na terenie 67 obszarów konkursowych, na które złożone zostały wnioski o dofinansowanie, usytuowanych jest 8.149 punktów adresowych placówek oświatowych objętych obowiązkiem zapewnienia dostępu szerokopasmowego przez beneficjentów umów o dofinansowanie. Dla porównania – umowy o dofinansowanie zawarte po ubiegłorocznym konkursie przewidują podłączenie przez beneficjentów pomocy publicznej jedynie 74 punktów adresowych placówek oświatowych.
Przy założeniu, że wszystkie 67 obszarów konkursowych zostanie objętych umowami o dofinansowanie, oznaczać będzie to sfinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa budowy łączy szerokopasmowego dostępu do Internetu do prawie 42% punktów adresowych placówek oświatowych w Polsce.
Niezwykle ciekawą informacją jest to, że na 57 wnioskodawców, którzy złożyli łącznie 144 wnioski konkursowe, jedynie 10 spośród nich to duzi przedsiębiorcy telekomunikacyjni. Aż 47 wnioskodawców to MŚP. Powyższa struktura wnioskodawców zaprzecza wielokrotnie formułowanym zarzutom, jakoby kształt drugiego konkurs z I Osi POPC wykluczał z możliwości udziału w nim małych i średnich polskich przedsiębiorców. Dodać należy również, że większość spośród 144 wniosków konkursowych (80 spośród 144) złożonych została przez MŚP.
Konkurs od samego początku, zarówno na etapie przygotowania, jak i jego trwania cieszył się dużą popularnością. Przez cały okres jego trwania przedstawiciele administracji rządowej z Ministerstwa Cyfryzacji, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Instytutu Łączności oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej byli do dyspozycji wnioskodawców. W trakcie trwania naboru CPPC udzieliło odpowiedzi na 502 pytania od potencjalnych wnioskodawców dotyczące dokumentacji konkursowej, wytycznych dotyczących budowy sieci NGA dla gospodarstw domowych oraz dla placówek oświatowych, a także kwalifikowalności oraz wykonalności projektu. CPPC zorganizowało również 3 szkolenia, w których wzięło udział łącznie ponad 200 osób, jak również warsztat dla ponad 50 zainteresowanych.
Organizatorzy konkursu dokonali również szeregu usprawnień organizacyjnych ułatwiających wnioskodawcom proces składania wniosków konkursowych. Do najważniejszych optymalizacji zaliczyć należy:
- opracowanie wytycznych dla wymiarowania sieci NGA oraz stanowiska CPPC w sprawie najmu i dzierżawy,
- wprowadzenie uproszczonego załącznika planowania zasięgów sieci NGA (Załącznik nr 4), który przyjął postać bazodanową, jak również modyfikację innych załączników w efekcie uwzględnienia postulatów przedsiębiorców oraz wyciągnięcia wniosków z pierwszego naboru z I Osi,
- uruchomienie dedykowanego newslettera, który ułatwiał pozyskiwanie przez wnioskodawców wszelkich informacji dotyczących konkursu publikowanych na stronie CPPC.
Warto wspomnieć również o zbudowaniu w pełni cyfrowego kanału składania wniosków o dofinansowanie. Dla potrzeb tego konkursu CPPC przygotowało i udostępniło wnioskodawcom dedykowaną aplikację do składania wniosków. Wyrazistym efektem tej optymalizacji jest to, że 100% wniosków konkursowych (łącznie 144) złożonych zostało kanałem elektronicznym przez bezawaryjnie działającą aplikację konkursową udostępnioną przez CPPC. Jest to znacząca różnica w stosunku do realizowanego rok temu pierwszego naboru, w którym na 287 wniosków o dofinansowanie 204, tj. 71%, złożonych zostało w postaci papierowej drogą pocztową bądź na biuro podawcze CPPC.
Poniżej publikowane są dwie listy, z których pierwsza zawiera informację o obszarach konkursowych, na których złożone zostały wnioski konkursowe, a druga to lista 12 obszarów konkursowych, na które nie został złożony żaden wniosek.
Obszary na które zostały złożone wnioski:
ID_OBSZARU |
NAZWA_OBSZARU |
3.1.10.15.16 | ŁÓDZKI i Łódź |
3.1.10.17a | PIOTRKOWSKI część A |
3.1.10.18 | SIERADZKI |
3.1.10.19 | SKIERNIEWICKI |
3.1.14.25 | CIECHANOWSKI |
3.1.14.29.28 | WARSZAWSKI WSCHODNI i WARSZAWA |
3.1.14.30 | WARSZAWSKI ZACHODNI |
3.1.14.71 | SIEDLECKI |
3.2.12.20a.21 | KRAKOWSKI część A i Kraków |
3.2.12.20b | KRAKOWSKI część B |
3.2.12.20c.24b | KRAKOWSKI część C i TARNOWSKI część B |
3.2.12.22a | NOWOSĄDECKI część A |
3.2.12.22b | NOWOSĄDECKI część B |
3.2.12.24a | TARNOWSKI część A |
3.2.12.69 | NOWOTARSKI |
3.2.24.44a | BIELSKI część A |
3.2.24.44b | BIELSKI część B |
3.2.24.45.47 | BYTOMSKI i GLIWICKI |
3.2.24.46 | CZĘSTOCHOWSKI |
3.2.24.48.51 | KATOWICKI i TYSKI |
3.2.24.49 | RYBNICKI |
3.2.24.50 | SOSNOWIECKI |
3.3.06.11a | LUBELSKI część A |
3.3.06.12a | PUŁAWSKI część A |
3.3.18.33a | KROŚNIEŃSKI część A |
3.3.18.33b | KROŚNIEŃSKI część B |
3.3.18.34 | PRZEMYSKI |
3.3.18.35a | RZESZOWSKI część A |
3.3.18.35b | RZESZOWSKI część B |
3.3.18.36a | TARNOBRZESKI część A |
3.3.18.36b | TARNOBRZESKI część B |
3.3.20.37 | BIAŁOSTOCKI |
3.3.20.38 | ŁOMŻYŃSKI |
3.3.20.39 | SUWALSKI |
3.3.26.52a | KIELECKI część A |
3.3.26.52b | KIELECKI część B |
3.3.26.53a | SANDOMIERSKO-JĘDRZEJOWSKI część A |
3.3.26.53b | SANDOMIERSKO-JĘDRZEJOWSKI część B |
3.4.08.13 | GORZOWSKI |
3.4.08.14 | ZIELONOGÓRSKI |
3.4.30.57 | KALISKI |
3.4.30.58 | KONIŃSKI |
3.4.30.59 | LESZCZYŃSKI |
3.4.30.60 | PILSKI |
3.4.30.61.62 | POZNAŃSKI i POZNAŃ |
3.4.32.63 | KOSZALIŃSKI |
3.4.32.64a | SZCZECINECKO-PYRZYCKI część A |
3.4.32.64b | SZCZECINECKO-PYRZYCKI część B |
3.4.32.65.66a | SZCZECIŃSKI część A i SZCZECIN |
3.4.32.66b | SZCZECIŃSKI część B |
3.5.02.01 | JELENIOGÓRSKI |
3.5.02.02 | LEGNICKO-GŁOGOWSKI |
3.5.02.03a | WAŁBRZYSKI część A |
3.5.02.03b | WAŁBRZYSKI część B |
3.5.02.04.05 | WROCŁAWSKI i WROCŁAW |
3.5.16.31 | NYSKI |
3.5.16.32 | OPOLSKI |
3.6.04.06 | BYDGOSKO-TORUŃSKI |
3.6.04.07 | GRUDZIĄDZKI |
3.6.04.67 | INOWROCŁAWSKI |
3.6.22.40.43 | GDAŃSKI i TRÓJMIEJSKI |
3.6.22.41 | SŁUPSKI |
3.6.22.42 | STAROGARDZKI |
3.6.22.72 | CHOJNICKI |
3.6.28.54 | ELBLĄSKI |
3.6.28.55 | EŁCKI |
3.6.28.56 | OLSZTYŃSKI |
Obszary na które nie złożono wniosków:
ID_OBSZARU |
NAZWA_OBSZARU |
3.1.10.17b | PIOTRKOWSKI część B |
3.1.14.26 | OSTROŁĘCKI |
3.1.14.27 | RADOMSKI |
3.1.14.70 | PŁOCKI |
3.2.12.23 | OŚWIĘCIMSKI |
3.3.06.09 | BIALSKI |
3.3.06.10a | CHEŁMSKO-ZAMOJSKI część A |
3.3.06.10b | CHEŁMSKO-ZAMOJSKI część B |
3.3.06.11b | LUBELSKI część B |
3.3.06.12b | PUŁAWSKI część B |
3.6.04.08 | WŁOCŁAWSKI |
3.6.04.68 | ŚWIECKI |