Informacja w sprawie wyznaczenia obszarów konkursowych w I osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa


!!! Przypominamy, że ze względu na zmianę siedziby Centrum Projektów Polska Cyfrowa, od piątku 14 października 2016 r. godziny 18:00  do niedzieli 16 października 2016 r. godziny 12.00, możliwe są przerwy w funkcjonowaniu strony www.cppc.gov.pl. W związku z powyższym, całość dokumentacji konkursowej zostanie udostępniona również na stronie Ministerstwa Cyfryzacji www.mc.gov.pl. !!!


Dofinansowanie na budowę sieci szerokopasmowych może być przyznane tylko tam, gdzie sieć nie istnieje i najprawdopodobniej nie powstanie w ciągu trzech lat na zasadach komercyjnych. Kluczową rolę w wyznaczaniu obszarów konkursowych pełnią informacje od przedsiębiorców telekomunikacyjnych dotyczące infrastruktury telekomunikacyjnej.

30 września br. Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło drugi konkurs na dofinasowanie budowy nowoczesnych sieci NGA w ramach I osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC). Równocześnie na stronie internetowej CPPC został opublikowany Komunikat w sprawie obszarów konkursowych, w którym wyjaśniono, że publikacja obszarów konkursowych nastąpi w pierwszej połowie października 2016 r. Poniżej przestawiamy informacje na temat sposobu wyznaczania obszarów konkursowych oraz powody, dla których obszary nie mogły zostać opublikowane wraz z ogłoszeniem o konkursie.

  1. Inwentaryzacja przeprowadzana przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE)

Podstawą do wyznaczenia obszarów białych NGA są dane pochodzące z corocznej inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych przeprowadzanej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek sprawozdać informacje o zasięgach swojej sieci do dnia 31 marca wg stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.

Warunkiem tego, żeby lista białych obszarów NGA była poprawna jest prawidłowe uzupełnienie danych podczas inwentaryzacji. Przekazanie informacji w ramach inwentaryzacji jest obowiązkowe, a niewypełnienie tego obowiązku może skutkować nałożeniem kary pieniężnej przez Prezesa UKE.

Białe obszary NGA były wyznaczane na podstawie zadeklarowanych zasięgów sieci NGA. Miejsca, które były objęte zasięgiem sieci nie były umieszczane na liście białych obszarów NGA.

  1. Konsultacje społeczne obszarów białych NGA

Zgodnie z § 4 ust 2 Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 16 września 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na rozwój infrastruktury szerokopasmowej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020: wsparcie może być udzielone na projekty realizowane na obszarach, na których sieci NGA nie istnieją i najprawdopodobniej nie powstaną na zasadach komercyjnych w ciągu trzech lat, co jest każdorazowo weryfikowane przed ogłoszeniem konkursu w drodze otwartych konsultacji społecznych dotyczących tych obszarów.

Konsultacje społeczne obszarów białych NGA odbyły się od 17 maja do 21 czerwca br. Konsultacjom poddano białe obszary NGA czyli punkty adresowe budynków, w których nie występuje infrastruktura sieci NGA umożliwiająca świadczenie usług dostępu do internetu o przepustowości:

  • co najmniej 100 Mb/s w przypadku placówek edukacyjnych;
  • co najmniej 30 Mb/s do innych użytkowników końcowych.

Konsultacje obejmowały dwa procesy:

  • Weryfikację listy obszarów białych NGA. Przez konsultacje listy obszarów białych NGA sprawdzano czy jest ona kompletna (na liście zostały uwzględnione dostępne informacje o wszystkich obszarach białych) oraz czy obszary białe NGA zostały prawidło wyznaczone (na liście nie było miejsc, gdzie przedsiębiorcy zadeklarowali posiadanie infrastruktury NGA).
  • Zebranie trzyletnich planów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury sieci NGA. Zebranie planów inwestycyjnych miało na celu sprawdzenie gdzie przedsiębiorcy będą inwestować w infrastrukturę telekomunikacyjną NGA ze środków własnych. Takie obszary nie mogą uzyskać dofinasowania w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Zgodnie z Zasadami konsultacji społecznych obszarów białych NGA konsultacje obejmowały inwestycje planowane na lata 2016-2019. Każdy przedsiębiorca mógł zgłosić, że planuje budowę sieci NGA.

Zgłoszone plany inwestycyjne podlegały ocenie ich wiarygodności. Minister Cyfryzacji powołała Zespół do oceny planów inwestycyjnych, w którego skład weszli przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego i Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Oceniana była realność planu w kontekście zadeklarowanej wartości inwestycji do jej zakresu (punktów adresowych), technologii planowanej sieci i harmonogramu realizacji oraz to, czy podmiot jest w stanie zapewnić finasowanie inwestycji. Ocena planów inwestycyjnych była niezbędna żeby zapobiec sztucznemu blokowaniu obszarów, tzn. wyłączeniu obszaru białego, na którym nie powstaną inwestycje komercyjne, z możliwości uzyskania dofinasowania w ramach PO PC.

W ramach konsultacji:

  • 592 osób fizycznych i 141 osób prawnych zweryfikowało łącznie ponad 100 tys. punktów adresowych,
  • 73 przedsiębiorców zgłosiło łącznie 505 planów inwestycyjnych. 245 planów uznano za wiarygodne, a 260 planów nie spełniło wymogów formalnych lub merytorycznych.

Do konsultacji wyznaczono 4,17 mln białych obszarów NGA , w tym ponad 16 tys. adresów placówek edukacyjnych. Po konsultacjach społecznych lista zmniejszyła się o prawie 300 tys. punktów adresowych budynków i ponad 5,7 tys. adresów placówek oświatowych.

  1. Weryfikacja zastrzeżeń do listy białych obszarów NGA

16 czerwca br. została opublikowana lista obszarów białych NGA. Lista białych obszarów NGA uwzględniała aktualne dane dotyczące istniejącej sieci i sieci planowanych do wybudowania do końca 2019 r.

Po opublikowaniu listy obszarów białych do Ministerstwa Cyfryzacji wpłynęło szereg zgłoszeń kwestionujących poprawność danych. Przedsiębiorcy zgłosili zastrzeżenia do ponad 100 tys. punktów adresowych budynków, które nie zostały przez nich zgłoszone w ramach inwentaryzacji lub przeprowadzonych konsultacji.

Po przeanalizowaniu wszystkich zgłoszeń z listy białych obszarów NGA usunięto ponad 81 tys. budynków.

Błędy na liście białych obszarów NGA powstały głównie wyniku:

  • Nieprzekazania lub przekazania błędnych danych dotyczących istniejącej infrastruktury w ramach inwentaryzacji Prezesa UKE. Mając na uwadze, że za poprawność danych przekazywanych w ramach inwentaryzacji odpowiadają przedsiębiorcy telekomunikacyjni, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podejmie w odrębnym trybie postępowania administracyjne mające na celu ustalenie, czy przedsiębiorcy ci wywiązali się należycie z ciążących na nich obowiązków sprawozdawczych nakazujących im podanie w terminie do dnia 31 marca 2016 r. informacji o posiadanej infrastrukturze telekomunikacyjnej wg stanu na koniec grudnia 2015 r.
  • Nieprzekazania lub przekazania niekompletnych planów inwestycyjnych dotyczących budowanej infrastruktury w ramach konsultacji społecznych obszarów białych NGA.

Wyznaczenie listy obszarów białych NGA jest uwarunkowane poprawnym przekazaniem danych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych i samorządy w ramach inwentaryzacji oraz udziałem tych podmiotów w konsultacjach społecznych NGA. Ministerstwo Cyfryzacji oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej nie mają innej możliwości uzyskania informacji na temat tego gdzie sieć jest lub będzie budowana. Coroczna inwentaryzacja Prezesa UKE była realizowana po raz szósty. Przez ten czas przedsiębiorcy powinni poznać zarówno zakres, jak i sposób przekazywania danych w ramach inwentaryzacji. Poza zgłoszeniami o błędach na liście obszarów białych NGA do Ministerstwa Cyfryzacji wpłynęły także informacje o braku zastrzeżeń do listy białych obszarów NGA, przekazane przez przedsiębiorców, którzy prawidłowo sprawozdali dane w ramach inwentaryzacji.

W celu poprawienia jakości danych Ministerstwo Cyfryzacji zamierza zmienić przepisy regulujące obowiązki przedsiębiorców w zakresie przekazywania informacji o istniejącej infrastrukturze telekomunikacyjnej oraz wprowadzić przepisy dotyczące przekazywania informacji o planowanych inwestycjach. Aktualne i wiarygodne dane umożliwią sprawne działanie administracji i zabezpieczą interesy przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Wyznaczenie obszarów na podstawie niepoprawnych danych jakimi dysponowała Instytucja Organizująca Konkurs w dniu jego ogłoszenia tj. 30 września 2016 r. mogłoby uniemożliwić zawarcie umowy z wnioskodawcą wyłonionym do dofinansowania, co miało miejsce w przypadku dwóch projektów złożonych w ramach pierwszego naboru dla działania 1.1 „Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu o wysokich przepustowościach” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Link do strony konkursu ze zaktualizowaną listą dokumentów

Logo Unia Europejska

Projekt strony internetowej sfinansowany ze środków UE z Programu Polska Cyfrowa 2014-2020 (projekt POPC.04.02.00-00-0009/18)

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Dzięki nim możemy udoskonalać naszą stronę. Możesz zaakceptować pliki cookies. Masz również możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.